0184-661228
De Ammers is de school waar ieder kind een plek vindt om samen te leren en te leven. We vinden het belangrijk dat we allemaal goed met elkaar omgaan.
Iedereen mag zelf ontdekken wat hij/zij allemaal goed kan, want iedereen is uniek en heeft zijn of haar eigen bijzondere talenten. Leerlingen mogen in hun eigen tempo leren, en met extra hulp als dat nodig is, zo dicht mogelijk bij huis. Dat doen we natuurlijk niet alleen, we werken nauw samen met ouders/verzorgers en zorgpartners. Onze school is voor alle leerlingen een oefenplek voor het leven in de maatschappij van morgen .
De Ammers is een openbare school, waar iedereen welkom is. Het maakt niet uit hoe je eruit ziet, wat je wel of niet kan of waar je vandaan komt. Wij bieden gelijke kansen voor alle leerlingen. Op de openbare school creëren we een veilige en respectvolle en rijke leeromgeving waarin leerlingen kunnen leren waar ze goed in zijn. We leggen de nadruk op het belang van kritisch leren denken, het recht van leerlingen om mee te praten, samenwerken, elkaar helpen, leren kijken naar de wereld om ons heen en vol vertrouwen bij te dragen aan een samenleving waarin iedereen meetelt.
Lees meer over openbaar onderwijs>
We streven ernaar ‘thuisnabij onderwijs’ aan te bieden. Alle leerlingen, met of zonder beperking, kunnen op hun eigen niveau in hun eigen omgeving, vlakbij hun eigen vriendjes en vriendinnetjes regulier basisonderwijs volgen. We gaan uit van de mogelijkheden van de leerling, niet van de beperkingen. Want alle kinderen zijn uniek en hebben hun eigen talenten. Door de organisatie van ons onderwijs lukt het ons om voor bijna alle leerlingen ons onderwijs toegankelijk te maken.
Ons team bestaat uit gemotiveerde en deskundige medewerkers die de kwaliteit van ons onderwijs waarborgen. We maken gebruik van moderne leermiddelen en lesmethoden, hebben zorgvuldige monitoring van de ontwikkeling van leerlingen en streven naar voortdurende verbetering van ons onderwijsproces. We zoeken altijd naar de verbinding tussen wetenschappelijk onderzoek en de haalbaarheid van de uitvoering in de praktijk. Wij werken nauw samen met de opvoeders van onze leerlingen en met onze samenwerkingspartners op educatief gebied en ter ondersteuning.
Onder de basisvakken verstaan we rekenen, taal en lezen. Deze vakken vormen de basis voor het leerproces voor kinderen. Rekenen helpt kinderen essentiële wiskundige vaardigheden te ontwikkelen, terwijl taal en lezen hen in staat stellen effectief te communiceren en te begrijpen wat ze lezen. Lezen heeft dan ook een centrale plek in ons lesprogramma. Samen leggen deze basisvakken de basis voor een breder begrip en de ontwikkeling van kritische denkvaardigheden, waardoor leerlingen klaar zijn om verder te groeien en te leren in andere domeinen.
Al vanaf groep 1 leren onze leerlingen plannen met behulp van planborden, wat in groep 8 uitmondt in een weektaak. Dit bereidt onze leerlingen goed voor op het voortgezet onderwijs.
Onze school bevordert respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. We belonen positief gedrag, zowel op groeps- als individueel niveau.
Bovendien passen we al enige tijd de ‘Move a-Head methode’ toe, waarbij judo wordt gebruikt om kinderen mentaal en sociaal sterker te maken. Dit maakt leren leuker en effectiever, waardoor kinderen mentaal sterker worden, socialer gedrag vertonen en beter presteren.
Toekomstgericht onderwijs bereidt leerlingen voor op de uitdagingen en kansen van morgen door een sterke nadruk te leggen op vaardigheden zoals kritisch denken, probleemoplossing en digitale geletterdheid. Op de Ammers bieden we kennis en inzicht in: technologie, kunst, verschillende culturen en geloofsovertuigingen, de digitale (online) maatschappij, ICT en wereldoriëntatie.
We beschouwen onze openbare school als een mini-maatschappij waarin leerlingen vreedzaam met elkaar samenleven, leren bijdragen aan de gemeenschap en ontdekken hoe ze met elkaar en hun omgeving omgaan. In de les gaat het dan bijvoorbeeld over mediawijsheid, diversiteit, macht en inspraak, solidariteit, duurzaamheid en democratie. We leren leerlingen zonder oordeel vooraf vanuit diverse perspectieven kritisch te kijken en vervolgens een eigen mening te vormen. Die mening mag afwijken van die van andere leerlingen, we hebben daarbij respect voor elkaar. Onze leerlingenraad is een mooi voorbeeld, daar praten leerlingen mee over schoolzaken. Lees meer over de leerlingenraad>
Natuurlijk leggen we ook de aandacht op activiteiten die bijdragen aan de fysieke gezondheid, sociale interactie en motorische ontwikkeling van kinderen. Tijdens de gymles en andere spelmomenten leren kinderen teamwork, discipline en het belang van beweging. We zorgen bovendien voor leuke en actieve activiteiten om leren en plezier te combineren, wat de algehele groei en ontwikkeling van de leerlingen bevordert.
Op de Ammers volgen we nauwkeurig de ontwikkeling van leerlingen. Uiteraard wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Maar we hebben ook aandacht voor andere vaardigheden, zoals: hoe zit een leerling in zijn vel, hoe pakt een leerling zijn/haar taak aan, wat interesseert een leerling, waar wordt hij/zij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling. Een kind is namelijk veel meer dan taal en rekenen. Wij maken gebruik van het systeem ‘IEP LVS’, deze aanpak bevat toetsen en meetinstrumenten kijkt verder dan alleen taal en rekenen, denk bijvoorbeeld aan leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. Een compleet kindbeeld van hoofd, hart én handen.
© 2002 - 2024 Alle rechten voorbehouden - Openbare basischool De Ammers
Website ontwerp & ontwikkeling door ProdaCom
Naar boven